Kritika és felismerés

Kritikák mindig érik az embert – nagyon nem mindegy, hogyan kezeljük őket.

A csapatunk működésének egyik fontos eleme a peer visszajelzés. Kialakítottunk egy olyan közeget, ahol őszintén, egymásban bízva és jóindulattal jelezhetjük a másik felé, ha úgy látjuk, hogy valami nem jó irányba halad, aminek köszönhetően folyamatosan építő jelleggel „kritizálunk” (bár talán a tanácsadás jobb kifejezés erre) és tanulunk az esetleges hibáinkból.

Kritikák azonban az élet bármely területén érhetnek bennünket, és a saját bőrünkön kellett megtapasztalnunk, hogy ezeknek a kezelése nem mindig könnyű feladat. Szerencsére azonban nincs veszve minden – még akkor sem, ha egy olyan munkahelyi környezetben kapunk negatív visszajelzést, ahol sajnos nem jellemző sem a jóindulat, sem a bizalom. Annyit kell csak tennünk, hogy megszűrjük a kritikákat, és azokat fontoljuk meg, amelyek forrása hiteles és számunkra fontos.

Ki mondja?

Van egy baseballos mondás, miszerint mindig azok fütyülnek ki a legjobban, akik a legolcsóbb székben ülnek. Pofonegyszerű, mégis nagyon fontos meglátás. Az edzők és a csapattársak bátorítanak, és a valódi rajongók sem fognak lehúzni. Ugyanez a helyzet egy bármilyen munkahelyi szituációban vagy akár a magánéletben is. Azok, akik számára te magad vagy az, amit csinálsz fontos, nem fognak beléd rúgni. Támogatnak és még a kritikák esetében is inkább a korábban említett tanácsadást preferálják. Szeretnék, hogy sikeres legyél, aminek érdekében, ha úgy látják, hogy beavatkozásra van szükség, meg is teszik.

 Az „olcsó széken ülőket” viszont valójában nem érdekled. Nincsen köztetek mélyebb emberi kapcsolat és édes mindegy nekik, hogy téged kritizálnak vagy valaki mást. Sőt, nagy valószínűséggel az is hidegen hagyja őket, hogy a kritikájuk (illetve jelen esetben nevezhetjük ezt inkább beszólásnak) nyomán változik-e a helyzet, elmozdul-e pozitív irányba.

Szűrni kell tehát első körben azt, hogy kitől érkezett a kritika. Egy olyan csapattárstól, akivel úgy érzed, hogy bármire képesek lehettek együtt, vagy egy olyan kollégától, aki eleve nem kedvel, ráadásul nem is ért ahhoz, amibe beleszól? Ha az utóbbi, tudjuk javasolni – persze átvitt értelemben – a Kisvakond módszerét: Beszólt, elástam! Ásd el a szavait, nincs szükséged rájuk.

Miért mondja?

Az, hogy valaki miért kritizál, összefügg az előzőekben leírtakkal. Szeret téged és fontos vagy a számára, és az a célja, hogy ezzel segítsen és támogasson, vagy hátsó szándék vezérli, és azért szól be, hogy hátrányos helyzetbe kerülj? Egy támogató, bizalmon alapuló közegben ez nem kérdés. Ám sok munkahelyen még ma is a ranglétra és a feljebb jutás a legfontosabb mérce, és vannak, akik a cél szentesíti az eszközt elvét követve mások eltiprásával igyekeznek elérni a hőn áhított pozíciót.

Mindig mérlegeld, hogy a kritika miért hangzik el, és ismételten kövesd a Kisvakond gyakorlatát. A „látod, mondtam a főnöknek, hogy ezt én jobban meg tudnám csinálni” még ha igaz is, nem egy olyan visszajelzés, amivel érdemben foglalkoznod kell. Az önös érdekek vezérelte feedbackeket meghallgatjuk, de nem szabad nagy jelentőséget tulajdonítani nekik. Beszólt, elástam.

Mádi-Krezinger Cintia

A jövő szervezeteit építjük és támogatjuk hírlevelünkön keresztül is!

Ingyenes, hetente frissülő anyagainkért iratkozzon fel hírlevelünkre!

Teal szolgáltatásaink

Célunk, hogy a teal világát minél több ember számára megismerhetővé tegyük. Ennek érdekében elindítottuk Teal Workshopunkat, és további két tanfolyam, a Teal Crash Course és a Teal Akadémia elindításán is dolgozunk. Kattintson és tudjon meg többet!

A jövő szervezetei könyv

Frederic Laloux A jövő szervezetei című művében foglalta össze a teal működés alapvetéseit. A könyv magyar nyelvű verziójának kizárólagos magyarországi kiadójaként büszkék vagyunk arra, hogy a kiadvány immár második kiadását is egyre növekvő érdeklődés mellett forgalmazhatjuk.

Teal közösség

Csatlakozzon hozzánk Ön is!

A csoportnak havi rendszerességgel találkozókat is szervezünk, illetve hírlevél formájában értesítünk minden feliratkozót a témával kapcsolatos aktualitásokról.