Gamification- A nagy visszatérés

Az Aquilone immár 8 éve foglalkozik gamificationnel: elvégeztünk kurzusokat, elolvastunk számtalan könyvet, de leginkább az edzett minket a jatékosítás kreatív harcosaivá, hogy ez idő alatt rengeteg játékot megvalósítottunk. Évekkel ezelőtt ez volt a legnagyobb hype, megannyi cég kezdett el foglalkozni vele, majd a szó egzotikus, sejtelmes kicsengése szépen lassan hétköznapi szakszóvá vált. Ma már mindenki érti, hogy a gamification nem egy elbagatellizált, gyerekes, semmitmondó játékocska, hanem egy nagyon komoly, pszichológiai alapokon nyugvó fejlesztési és engagement erősítő eszköz.

Mi a gamification alapja?

A versengés, a megbecsülés, az együttműködés és a valahova tartozás iránti vágy mindannyiunkba nagyon mélyen be van kódolva. Emellett azt is számos kutatás bizonyítja – sőt, talán emlékszünk rá saját gyermekkorunkból is –, hogy kicsiként minden az élethez elengedhetetlen dolgot játszva tanultunk meg. Ez az emberi tanulás legegyszerűbb, legkönnyebb módja. A gyerekek azért játszanak, mert ebben a biztonságos közegben alkalmuk van arra, hogy elsajátítsák azokat a készségeket, viselkedéseket, kultúrát, akciókat, amik biztosítják számukra a túlélést. Emlékszem, hogy a 90-es évek végén, amikor Varsóban laktunk, brit suliba jártam. Ott már másodikban is foglalkoztunk asztronómiával és tanultunk történelmet. Mindezt játékosan, mondókákkal és kreatív feladatok útján. Érdekes, hogy több, mint 20 éve volt, de ezekre a dolgokra a mai napig úgy emlékszem, mintha tegnap történtek volna.

Ha a módszer ennyire jó, akkor miért nincs miden játékosítva?

Játékosított tartalmakat kitalálni, előállítani, ráadásul úgy, hogy megfelelő egyensúly legyen a játékos elemek és a szakmai tartalom között nagyon nehéz. Nem beszélve arról, hogy ha például egy weboldalt, vagy online közösséget szeretnénk elemeiben játékosítani, vagy egy vállalatnak készítünk soft-skill fejlesztő gamificationt, nagyon meg kell vizsgálnunk a közönségünk, felhasználóink szokásait, érdeklődését. Nem érdemes megspórolni azt, hogy kérdőívekkel, interjúkkal felderítsük és csoportosítani tudjuk a felhasználóinkat szokásaik alapján, majd egy kvalitatív interjú-sorozatban megkérdezzük tőlük, hogy mire vágynak valójában. A gamification nagyon egyszerű emberi ösztönökön alapul, de nagy hiba csak ezek mentén belefogni egy fejlesztésbe. Az embereknek nem csak az agyát, hanem a szívét is meg kell mozgatni, mert csak akkor lesznek boldog és elkötelezett felhasználók.

Dobozos gamification

Nekünk is vannak soft-skill fejlesztő játékaink, melyeket sok-sok év alatt fejlesztettünk. Ezek azért lettek népszerűek, mert egy nagyon hosszú evolúciós folyamaton mentek keresztül, a technológiai megvalósításoktól kezdve a tartalmi elemekig. Az évek során rengetegen játszottak ezekkel a játékainkkal és igyekeztünk a visszajelzések alapján mindig egy kicsit igazítani rajtuk. Nekünk sem volt egyszerű megtalálni azokat a nagyon vékony határokat, amik még nem billentették ki az egyensúlyt. Ha ezekre odafigyelünk, és ha tényleges és releváns felhasználói igényekre szabva készítünk játékot, akkor azt nagy valószínűséggel szeretni fogják és végig játsszák.

Gamification ma

A nagy hype lecsengett és a játékosítás félig meddig nyugovóra tért, elmúlt az újdonság varázsa, és már nem volt akkora az érdeklődés iránta. Most azonban a járvány helyzet rengeteg embert kényszerít át az online világba, ahol embereket képezni könnyen és olcsón, ráadásul úgy, hogy ne kelljen őket kiemelni a munkájukból máshogy nem nagyon lehet. Így ismét azt tapasztaljuk, hogy növekedni látszik a gamification iránt érdeklődők száma. Mi ennek borzasztóan örülünk, mert a gamification nagyon közel áll a szívünkhöz!

Herzog-Szörényi Anikó

A jövő szervezeteit építjük és támogatjuk hírlevelünkön keresztül is!

Ingyenes, hetente frissülő anyagainkért iratkozzon fel hírlevelünkre!

Teal szolgáltatásaink

Célunk, hogy a teal világát minél több ember számára megismerhetővé tegyük. Ennek érdekében elindítottuk Teal Workshopunkat, és további két tanfolyam, a Teal Crash Course és a Teal Akadémia elindításán is dolgozunk. Kattintson és tudjon meg többet!

A jövő szervezetei könyv

Frederic Laloux A jövő szervezetei című művében foglalta össze a teal működés alapvetéseit. A könyv magyar nyelvű verziójának kizárólagos magyarországi kiadójaként büszkék vagyunk arra, hogy a kiadvány immár második kiadását is egyre növekvő érdeklődés mellett forgalmazhatjuk.

Teal közösség

Csatlakozzon hozzánk Ön is!

A csoportnak havi rendszerességgel találkozókat is szervezünk, illetve hírlevél formájában értesítünk minden feliratkozót a témával kapcsolatos aktualitásokról.