Emberi vs. szakmai – belső konfliktusok a munkahelyen

Majdnem mindannyian megtapasztaltuk a munkahelyi megaláztatást, a rossz bánásmód valamilyen formáját szakmai életünk során. Nagyon fájdalmas, mélyre ható élmények ezek, amiket gyakran cipelünk magunkkal tovább olyan közegekbe is, ahol ennek a veszélye vagy létjogosultsága nem áll fenn. A következő munkahelyen már óvatosabbak próbálunk lenni, és egyetlen vágyunk van: bánjanak velünk tisztelettel és tisztességesen. Ennek persze magának értetődőnek kell lennie, hogy velünk így bánjanak, de érdemes arra is odafigyelnünk, hogy mi tisztességesen álljunk azokhoz a kollégáinkhoz, főnökeinkhez, akiktől ezt mi is megköveteljük. A tisztelet és a jó bánásmód mindenkinek alanyi jogon jár, de ne éljünk vissza vele, mert ha mi nem úgy állunk a csapatunkhoz és a munkánkhoz, ahogy kellene, akkor könnyedén elveszíthetjük a többiek tiszteletét és hajlandóságát arra, hogy jól bánjanak velünk.

Az emberi oldal bár nagyon fontos tényező, ez csak egy része a dolognak. Természetes, hogy senki nem akarja, hogy trágár szavakkal illessék vagy kiabáljanak vele. Hosszútávon senki sem tud olyan helyen dolgozni, ahol lelkileg és érzelmileg kizsigerelik. A korábbi blogposztunkban említett tisztelet létfontosságú mindenki számára.

Ám van a tiszteletnek egy másik része, ami a munkához kapcsolódik, és ugyanolyan fontos, mint az emberi oldal: megtisztelem a kollégáimat, a vezetőket, a céget, ami a fizetésemet adja azzal, hogy minőségi munkát végzek, és nem élek vissza az emberi oldal nyújtotta pozitívumokkal. Vegyünk egy konkrét példát. Szinte mindenki szakmai életében jön egyszer egy olyan kolléga, akit emberileg tisztelt és akár még szeret is. Jókat lehet vele beszélgetni, kedves, empatikus, és minden olyan tulajdonsága adott, ami egy jó kapcsolathoz szükséges. A munkamoráljáról azonban ez már nem mondható el. De ezt nem tesszük szóvá attól félvén, hogy megbántjuk őt vagy konfliktusba kerülünk vele.

Személyes kontra professzionális

Hosszútávon munkatársi és főleg vezetői szinten komoly feszültséget okozhat, ha ellentmondásba kerül a magánélet az üzlettel. Ideális esetben ennek nem kellene megtörténnie, hiszen – a jóindulatot feltételezve a másikról – nem merülne fel annak a gyanúja, hogy a kolléga esetleg visszaél az emberi oldal pozitív minőségével, és hiába kapja meg a tiszteletet, ezt a teljesítményében nem viszonozza. A gyakorlatban azonban sajnos előállhat az a kellemetlen helyzet, hogy bár emberileg kedvelünk valakit, a teljesítménye alapján inkább elköszönnénk tőle. Kedvességgel és megértéssel fordulunk felé, de eljön az a pont, amikor stresszessé válik az ezért cserébe kapott teljesítmény és hozzáállás hiánya. A pandémia okozta nehéz helyzetben pedig még nehezebb a szituáció: nem akarod elküldeni, hiszen valamiből meg kell élnie, a vállalat számára viszont veszteséget okoz a munkája (illetve annak hiánya), ami viszont mindenki megélhetését kockáztathatja.

Klisének hangzik, de nagyon igaz: mindenki saját magáért tartozik felelősséggel. Persze, a munkáltató is felelősséggel tartozik az alkalmazottakért, de csak addig a pontig, amíg ugyanígy a munkavállalók is vállalják a saját munkájukért ezt a felelősséget, és megtesznek mindent annak érdekében, hogy gyümölcsöző legyen a közös munka. Senki sem várhatja el a főnökétől, hogy a semmiért, vagy csak a legszükségesebb minimumért cserébe törje magát. (Ahogy fordítva is igaz, egy munkavállaló sem fogja lelkesen végezni a munkáját, ha a főnökétől nem kapja meg az ezért járó elismerést.)

Az adok-kapok minden kapcsolat, így a munkahelyi viszonyok alapja is. Ha pedig ez hiányzik… hát, kettőn áll a vásár. A másik ember felelőssége is, hogy beletegyen annyit, amennyit kivesz – ahogy az is az övé, ha ezt nem teszi meg, és ennek következményei lesznek.

Mádi-Krezinger Cintia

A jövő szervezeteit építjük és támogatjuk hírlevelünkön keresztül is!

Ingyenes, hetente frissülő anyagainkért iratkozzon fel hírlevelünkre!

Teal szolgáltatásaink

Célunk, hogy a teal világát minél több ember számára megismerhetővé tegyük. Ennek érdekében indítottuk el egyéni teal szolgáltatásainkat – kattintson és tudjon meg többet!

Teal közösség

Csatlakozzon hozzánk Ön is!

A csoportnak havi rendszerességgel találkozókat is szervezünk, illetve hírlevél formájában értesítünk minden feliratkozót a témával kapcsolatos aktualitásokról.