A jó kapcsolat aranyat ér

A munkahelyi kapcsolatok nagyon fontosak – akkor is, ha azt hisszük, hogy nem.

Teal átalakulásunk egyik mérföldköve volt, amikor mindannyian kitöltöttük a munkaértékrend kérdőívet, és szembesültünk azzal, hogy csapatunk két pártra szakadt. Vezetői szinten kirajzolódott a kapcsolódás, a munkahelyi kapcsolatok fontossága, munkavállalói oldalról viszont egyértelművé vált az eziránti érdektelenség. Egy nagyon izgalmas, de egyáltalán nem könnyű utat kellett bejárnunk ahhoz, hogy a kettő találkozzon egymással.

Kapcsolat vs. Feladat

Tapasztalataink szerint minden szervezetre jellemző ez a kettősség. Sokan úgy állnak a dologhoz (őszinte leszek, én is közéjük tartoztam), hogy a munkahelyre dolgozni, és nem barátkozni jár az ember. Ha organikusan kialakul egy szorosabb kapcsolat valakivel, rendben, de egyébként mindenki hagyjon békén, és ha akar valamit, írja meg egy e-mailben. A másik tábornak azonban nagyon fontos a folyamatos kontaktus a kollégákkal, a közös ötletelések, a feladatok személyes átbeszélése. És pontosan ebből alakulhat ki egy konfliktus – ami esetünkben is megtörtént: a feladat oldaliak nem értik, hogy a kapcsolat oldaliak mit nyomulnak, a kapcsolat oldaliak számára pedig bántó a feladat oldaliak visszautasítása.

Miután a munkaértékrend vizsgálata során mindenki számára világos lett a csapatunk kettőssége, közösen úgy döntöttünk, hogy dolgozunk egy kicsit saját magunkon, és megpróbálunk valahol félúton találkozni. Ebben sokat segített a szerepkörök átbeszélése is, hiszen így mindenki pontosan látta, melyik feladat kapcsán kivel kell együttműködnie, kivel kell ápolnia a munkakapcsolatot. Kialakítottunk egy rendszert arra, hogy melyik feladatot mikor beszéljük meg, így a kapcsolat oldaliak számára is megvolt a fontos kontaktus, és a feladatoldaliak sem érezték, hogy üres fecsegések rabolják az idejüket.

Együttműködés

Visszagondolva és másokkal beszélgetve fontos felismerés volt, hogy sokan félreértelmezik a munkahelyi kapcsolat fogalmát. Mert valójában itt nem arról van szó, hogy „öribarik” legyünk, hanem arról, hogy a tiszta és őszinte kommunikáció, a jóindulat és a felelős szabadság mezsgyéjén egy hatékony és örömteli együttműködés szülessen.

Így amellett, hogy egy komoly konfliktusforrást sikerült eliminálnunk, még egy nagyon pozitív eredménye volt annak, hogy időt és energiát szántunk a konfliktus megoldására. Teljesen megváltozott a csapat energiája, aminek köszönhetően nemcsak a kreativitásunk kapott szárnyra, de a munkatempó is felgyorsult. Sokkal hamarabb megoldást találtunk a felmerülő problémákra, és mivel lényegében folyamatosan beszélgettünk, minden témában hasznos információcsere és visszajelzés történt.

Minden cég számára fontos lenne, hogy időt és energiát fordítson az együttműködés-fejlesztésre, hiszen ez minden működés egyik alappillére. Ha nincs együttműködés, nincs biztonság és bizalom, nincs öröm, és ami talán a legfontosabb, nincs haladás, hatékonyság sem.

Mádi-Krezinger Cintia

A jövő szervezeteit építjük és támogatjuk hírlevelünkön keresztül is!

Ingyenes, hetente frissülő anyagainkért iratkozzon fel hírlevelünkre!

Teal szolgáltatásaink

Célunk, hogy a teal világát minél több ember számára megismerhetővé tegyük. Ennek érdekében elindítottuk Teal Workshopunkat, és további két tanfolyam, a Teal Crash Course és a Teal Akadémia elindításán is dolgozunk. Kattintson és tudjon meg többet!

A jövő szervezetei könyv

Frederic Laloux A jövő szervezetei című művében foglalta össze a teal működés alapvetéseit. A könyv magyar nyelvű verziójának kizárólagos magyarországi kiadójaként büszkék vagyunk arra, hogy a kiadvány immár második kiadását is egyre növekvő érdeklődés mellett forgalmazhatjuk.

Teal közösség

Csatlakozzon hozzánk Ön is!

A csoportnak havi rendszerességgel találkozókat is szervezünk, illetve hírlevél formájában értesítünk minden feliratkozót a témával kapcsolatos aktualitásokról.