5 munkavállalói aggodalom hirtelen változások idején

A hirtelen és nagy változások, amelyek sok megoldandó problémát hoznak, amelyekre nincs jó recept, bizonytalanságot és egzisztenciális félelmeket okoznak bennünk.

A koronavírus járvány egy egészen sajátos és eddig soha nem látott krízist okoz most az életünk szinte minden területén.

A biztonság alapvető szükséglete sérül ilyenkor, és ha a munkavállalók fókusza saját egyéni jövőjükre tevődik át, akkor csökken a lojalitás, a szervezeti érdek elé kerül a saját érdek, a túlélés felülírja a morális értékeket. Elindulnak a mendemondák a cég sanyarú helyzetéről, a várható leépítésekről, a küszöbönálló csődről. Egymást és vezetőiket faggatják arról, hogy mi vár rájuk. Ebben a helyzetben a legnagyobb hiba a hallgatás, a kivárás és a bezárt irodaajtó.

Miről akarnak az emberek beszélni?

Minden szem rád tekint és tőled várja azt a jó hírt, hogy minden rendben lesz!Ennek a nagy változásnak a különböző pontjain különböző dolgok foglalkoztatják az embereket, mást várnak a vezetőiktől, másféle igényeik vannak, más dolgok miatt aggódnak.

Ezek az aggodalmak egyfajta organikus rendben merülnek fel, és ezt a sorrendet érdemes ismerned, hogy felkészülj a megfelelő kommunikációval, cselekvéssel.

Információs aggodalmak

Ez az első reakciónk, amikor valamilyen eddig ismeretlen dologgal találkozunk. Pontosan tudni akarjuk, mi ez, mi az oka, mit lehet tenni, mit csinál a cég, hogyan fogunk most így dolgozni, tehát hogy mi az új rend, struktúra. Nem akarjuk, hogy meggyőzzenek minket bármiről ebben a szakaszban, csak azt akarjuk, mondják el nekünk, hogy mi van. Magunk akarunk döntéseket hozni arról, hogy amit elmondtak nekünk, az jó vagy rossz.

Személyes aggodalmak

A következő válasz a helyzetre személyes – hogyan fog ez rám hatni, hogyan fogok dolgozni, életben maradni, mennyi időm van, ki fog nekem segíteni. Ebben a fázisban tudni akarjuk, hogy milyen forgatókönyvek lehetnek rám érvényesek, és szükségünk van a megnyugtatásra, hogy vannak járható utak, megoldódik a helyzet, van megoldás. Ezt a fázist hajlamosak a vezetők és szervezetek e leginkább elhanyagolni és éppen itt akadnak el a kollégák. Ezért szánj arra időt, hogy sokat foglalkozzatok a személyes további sorsa vonatkozó kérdésekkel, ha kell, egyéni megbeszélések keretében.

Megvalósítás körüli aggodalmak

Ebben a szakaszban az aggaszt bennünket, hogy hogyan is lesz ez most… meddig lesz fizetésem és mennyi, meddig lesz állásom egyáltalán, hogyan oldom meg a home office-t, hogyan lesz, ha be kell járnom, hogyan fogja a szervezet a felmerülő problémákat kezelni, vannak-e ezekre ötletek, milyen erőforrásokat, támogatást kaphatunk, hogy meg tudjuk tenni, amit elvárnak tőlünk.

Hatás körüli aggodalmak

Nyakig ülünk a változásban, napról napra csökken a mozgásterünk fizikailag is, és abban biztosak akarunk lenni, az egész rendszer, aminek részei vagyunk, megússza, akár jól jön ki belőle. Azt akarjuk tudni, hogy az egész szervezet, a mi területünk, az én csoportom és az ügyfelek együtt is rendben leszünk.

A kérdés ugyanis az, megéri-e komoly erőfeszítéseket tenni, vagy elkezdünk kivonódni, egyéni túlélésre játszani. A kollégák eredményeket akarnak és azt látni, hogy mindenki együtt van ebben a küzdelemben. Senki sem lóg ki. Az aktivitás és elköteleződés akkor nagy, ha azt látják, kölcsönös, a cég, a vezetők és a kollégák mind benne vannak, és ilyenkor jó, ha a pozitív ügyfélreakciókat is gyűjtjük és megosztjuk.

Letisztulás körüli aggodalmak

Az emberek tudni akarják, hogy a fordulópontot elértük, és már a megoldás felé haladunk, egységesen, mindannyian. Arra is szükségük van, hogy szépen visszük a folyamatokat végig, nem állunk le, mindent megteszünk amit csak lehet az utolsó pillanatig. Fontos számunkra, hogy bízzanak bennünk, hogy kapjunk egyeztetések alapján elegendő mozgásteret, hogy legjobb tudásunk szerint magunk is hozzájárulhassunk a megoldáshoz ötletekkel, munkával.

Arra van szükség, hogy vezetőként jó keretbe rakd a változást, beszéljétek át, hogy mi van és mi lehet, mi történhet. Közösen kell megtervezni és összerakni a következő időszak működési struktúráját, a lépéseket, feladatokat. A bevonás és az aggodalmak empatikus kezelése, a világos, érthető és hiteles kommunikáció most létkérdés az embereidnek.

Ha így teszel, akkor a következőket várhatod:

  1. A problémák hamarabb felszínre kerülnek és gyorsabban megoldhatók
  2. A csapatod gyorsabban átlép a cselekvésbe és egységesen a megoldásért dolgozik
  3. Ez a kihívás a jövőre nézve komoly előnyöket és tanulásokat, új készségeket hozhat számotokra.

Ezek a célok a koronavírus járvány idején még fontosabbak, ahogy mindannyian a hatásokat igyekszünk felmérni szakmai és személyes életünkben. Remélem, hogy ez a kis  roadmap használható eszköz a helyzet kezelésében.

Az írás eredetije: Judd Hoekstra,

https://resources.kenblanchard.com/blanchard-leaderchat/5-concerns-employees-will-have-after-reading-a-coronavirus-contingency-statement

A jövő szervezeteit építjük és támogatjuk hírlevelünkön keresztül is!

Ingyenes, hetente frissülő anyagainkért iratkozzon fel hírlevelünkre!

Teal szolgáltatásaink

Célunk, hogy a teal világát minél több ember számára megismerhetővé tegyük. Ennek érdekében elindítottuk Teal Workshopunkat, és további két tanfolyam, a Teal Crash Course és a Teal Akadémia elindításán is dolgozunk. Kattintson és tudjon meg többet!

A jövő szervezetei könyv

Frederic Laloux A jövő szervezetei című művében foglalta össze a teal működés alapvetéseit. A könyv magyar nyelvű verziójának kizárólagos magyarországi kiadójaként büszkék vagyunk arra, hogy a kiadvány immár második kiadását is egyre növekvő érdeklődés mellett forgalmazhatjuk.

Teal közösség

Csatlakozzon hozzánk Ön is!

A csoportnak havi rendszerességgel találkozókat is szervezünk, illetve hírlevél formájában értesítünk minden feliratkozót a témával kapcsolatos aktualitásokról.